Meeting in Voeren (23.12.2008 ) 29 april 2001 RONDRIT VOERSTREEK 29 APRIL 2001 EEN VERSLAG (van Jacques Vandevelde) 7.55 Alle papieren bijeengepakt, lagen al klaar van gisterenavond, 4 pagina's , voorblad met menu, rondritinfo, vragenblad en wegenkaart. 8.10 SABRA blijft open, ik neem het risico. Starten, iets te traag, moet toch eens nakijken, slaat direct aan en … op naar Voeren. 8. 30 Willy oppikken in Tielt Winge. Willy komt meehelpen op een stopplaats in Limbourg. Hij rijdt graag mee en een lekker etentje gaat er altijd in, dus steeds vrijwilliger. 8.40 Noodstop op parking van de snelweg wegens felle regenbui en stilaan natte voeten. De kap er op dan maar. 9.00 Parking Lummen … de SE5 van Jef Van Lommen staat al te wachten, Leo en Marleen komen twee minuten later aan. Een blauwe SABRA blijkt reeds voorbij te zijn, Jef Neefs is dus goed op weg om Voeren te halen. 9.50 's Gravenvoeren, Blanckthys, wie is er al?? Ik zie Jef en Els strategisch op het terrasje zitten. Mooi weer dus ook, we starten goed. Op de restaurant parking al wat groepjes aan de praat; Dag, Hallo, Goed jullie te zien, Hoe was de rit, De rode SABRA van Henk Theeuwes staat te pronken met de motorkap open, ziet er weeral pico bello uit. Rood, blauw, beige we hebben al drie kleuren. 10.00 Even binnenwippen voor praktische afspraken met het restaurant: hoeveel ontbijten precies, is de zaal OK, ziet alles er lekker en vers uit. Het oogt prima, we zijn tenslotte in België. Een tafeltje in een hoekje zal mijn plaatsje zijn voor het volgende anderhalf uur. Deelnemers inchecken, bonnetje voor ontbijt en diner geven als betalingsbewijs, wijzigingen, de ene met meer, de andere met minder, meer ontbijten, minder diners, opnieuw praten met de bazin. Twee nieuwe geïnteresseerden vragen inlichtingen. Eentje uit Luik met SE6 en eentje uit Huldenberg met SE5 in restauratie. Jacques Jacobs komt een koffie drinken en een praatje maken met Lieven die zijn SABRA GT nu heeft. Zwalpt over de weg, zouden we eens moeten naar kijken, maar hij bracht alleen een fotootje mee. Herman Pauwels ontmoet Jef Neefs, zullen wel te praten hebben. Gert Raes en zijn vrouw komen aan, nieuwe SABRA babbel te doen, rode cabrio, nu geen tijd, straks dan maar. 11.15 Wim Deinum heet iedereen welkom, ik hou het kort, wie wil kan rustiig vertrekken. Het kaarsenspelletje zet de toon. Ik kruip in een hoekje en ga aan het rekenen. Nog 4 deelnemers niet gezien, Geert, de Scimitar garagist, zal wel bij de laatsten zijn, hij komt ook van het verre Leeuwarden. Willy en ik wachten tot 12.30. Eindelijk tijd om te ontbijten. De zaal loopt leeg en nieuwe klanten komen binnen, middag. Ik heb geen auto's gezien, hopelijk straks. 12.25 Geert is er opeens, ik regel zijn ontbijt nog gauw en vertrek naar Limbourg. De kap opnieuw naar beneden, lenteweer, cabrio's zijn er om open mee te rijden. We doen de rit averechts, Val Dieu is toch mooi. In Aubel belt M Ost, SABRA bezitter uit Maaseik, hij komt langs in de loop van de namiddag. Optelsommetje levert een record op. Vier SABRA SPORTS op pad, 1 GT eigenaar aanwezig, 1 GT eigenaar op komst en 1 foto van een rode SABRA SPORTS van M Leber die in mijn map zit. Samen met de ongeveer 20 Scimitars, 1 Jaguar S type uit 68, en 1 Jowett Jupiter uit 52 , een hele bende. 13.30 Limbourg in de zon; reeds 1 Scimitar op de parkeerplaats; ze hebben de weg wat ingekort, onbewust en worden terug in de goede richting gestuurd. Jo heeft zijn tandwielenspelletje klaar onder de lindeboom. Nu nog spelers. De spelers komen; soms alleen soms een groep; een bui komt ook, gelukkig geen groep buien. Het terrasje bij de bakker heeft succes, de vragen ook. Lachende gezichten doet plezier. 16.00 Terug naar Blanckthys. M Ost en mevrouw aangekomen. Tijd voor een praatje; komt ook nog naar 's Gravenvoeren. SABRA sprint naar eindpunt. Parkeerruimte vol. Terrasje vol! Weeral iedereen dorst , hoe kan dit? 17.30 Leo plant de laatste proef. Wie is de tandwielenproef vergeten? Nu kan het nog. De sfeer zit er goed in , maar de ogen gaan richting keuken. 18.00 Aan tafel. De kok was klaar en uitstel kon niet. Het laatste spel komt er niet. Het lekkere eten wel. Veel conversatie aan tafel overal. Zou nog met velen een praatje willen maken, maar lukt me niet. Rekenen en afrekenen moeten ook. 19.30 Wim zegt nog een kort dankwoordje, applaus voor Leo en voor mij, dan de Champagne voor de winnaars en een Duvel voor Geert, de laatste aangekomen en dan ook nog panne, dus de pechvogel van de dag. 20.00 Dag, dag, wel thuis, tot de volgende keer, fijn jullie te zien, dag Gerard, dag Jef, dag Leo en Marleen. 21.30 Thuis, SABRA binnen. Morgen napraten met Leo. Sabra gerepareerd in Voeren 28/04/2001 Tijdens de laatste testrit bleek dat de Sabra het vertikte om sneller dan zo'n 80 per uur te rijden. Koffer ! vol gestoken met gereedschap, reserve-onderdelen, olie, water, benzine, remolie, slechte kledij, zeep, vodden. 29/04 Half acht vertrokken om om 10u in Voeren te zijn. Het bakske hield die 80 echter goed vol zodat we in Voeren als eersten aankwamen. Strategisch plaatsje gezocht op het terrasje zodat we tegelijk onze aperitief-trappist en de aankomende auto's in het oog konden houden. Na een half uurtje zagen we stilaan de Sabra's en Scimitars arriveren. Tenslotte aan de babbel geraakt, Els zit al aan tafel, we moeten nog betalen. Terug aan de babbel, allemaal auto-prutsers (zoals ik), doe-het-zelvers of professionals. Rap rap nog naar de ontbijttafel...een ontbijt waarmee je gemakkelijk een hele dag zware inspanningen kunt leveren. Daar nog even iets zeggen, moet met die man nog spreken. Amper, pro forma een boterham doorgeslikt want praten met eten in de mond is onbeleefd. De eerste test: "ik zal ze hier eens leren hoe ze een kaars moeten aansteken" - heb immers nog voor misdienaar gestudeerd - een groepje gevormd en op pad. Prachtige landschappen, kleine wegeltjes, een voordeel van een dal is dat je aan de overkant het landschap, met huisjes, schuren, wegen, bossen, koeien en Sabra's eens "in panorama" kunt bekijken. Haarspeldbochten, bergop toch eens harder op dat gaspedaal geduwd, alles snor. Eerste stopplaats, een toevallig passant moet gedacht hebben dat er ook mond- en klauwzeer bestaat voor auto's want t'allen kant stonden auto's met de motorkap open en groepjes wijzende mensen daarrond. Volgende stukje, bergop, bergaf, prachtig met zo'n sportkarretje over die smalle wegen en hellingkjes op en af, zo'n bochtjes moet je met een flinke snelheid nemen. Tot de Sabra reclameerde dat hij vermoeid was. Doorgesukkeld, wat meer aandacht voor het landschap, en de volgende stopplaats, met een vijftal assistenten en een tiental goede-raad-gevers een reservebobijn gestoken (van Henk Theeuwes). Om het lot niet uit de dagen, super-rustig naar de volgende stop, geparkeerd tussen een rij glasvezel-auto's (hoeveel modellen hebben ze daar gemaakt?) en wandeling door het historische dorpje..... "ja ik heb een trekkabel" ... oef, er is hier nog een slechter mechanicien dan ik, nu hoef ik niet meer beschaamd te zijn. Alweer aan een vijftal mensen uitgelegd dat een Sabra van Israël komt en een Scimitar van Engeland. Tijd voor een langer babbeltje met Herman
Pauwels; de man verdient eigenlijk een plaatsje bij de "eigenaars";
hij is de vorige eigenaar van mijn Sabra en moest hem tegen zijn zin
verkopen "voor export" of "voor afbraak" want
die auto was voorzien van "gevaarlijke versierselen" (vleugelmoeren
aan de wielnaven) en één of andere rijkswachter die dàcht dat hij kon lezen had een waarschuwingsverslag geschreven (denken en lezen
en schrijven). Lees: versierselen of toebehoren, in 1975 stond naar mijn weten het woord "toebehoren" er nog niet bij. Pauwels verkocht dus zijn Sabra voor afbraak voor 5.000-Fr. Dezelfde auto kwam enkele maanden later - mits groene kaart van de automobielinspectie (een wielmoer is zelfs geen toebehoren), na demontage van een aantal essentiële onderdelen (jaja afbraak) maar niet van de vleugelmoeren - voor 27.000-Fr in het bezit van Jef Neefs..... één van de manieren om snel rijk te worden. Dat kamwielspelletje moeten ze maar niet gaan gebruiken als toegangsproef voor ingangsexamens allerhande, was niet simpel. Naar Val-Dieu zijn we fout gereden (afslag gemist); ja er zijn weggetjes waar je met een Sabra beter wegblijft (met een Scimitar evenzo) als het wat snel gaat (dacht dat ik mijn pas gemonteerde uitlaat terug bij elkaar moest gaan rapen). Het kleurenafdruk-plannetje van de omgeving (handig voor noodgevallen) bracht ons echter snel weer op de goede weg. Ja, Jacques heeft blijkbaar al die weggetjes met zijn Sabra uitgetest. Wat doe je als je met een Sabra moet stoppen bij een klooster waar ze bier brouwen: kwaliteitskontrole uiteraard. Terug naar Blankthys - 's Gravenvoeren - we beginnen hier onze weg al te kennen, zijn tenslotte in het Vlaams landsgedeelte (de Hollanders zijn in 1830 dit stukje vergeten). Wel de eerste keer dat ik hier kom, zijn wij Vlamingen deze prachtstreek misschien ook vergeten? Een vriendelijke noorderbuur bezorgt mij een moer M8, zodat ik mijn uitlaat, gepijnigd door het iets te rustieke weggetje, terug kan bevestigen, goed want juist die moeren had ik niet bij (Murphy). Herman Pauwels, die zijn oude auto met grote aandacht voor het detail bekeek, (op zoek naar nostalgische herinneringen aan zijn jeugd) merkte dat de moer ontbrak. Mijnheer Ost... een sabra die al 25 j stilstaat, daar moeten we eens gaan kijken. Prachtig etentje, waren we nu op gastronomisch weekend of op Sabra-tocht? Henk en Jeanine Theeuwes en Jef en Joseé Van Lommen hebben wat gemist. De kok verdient een medaille: juist iets te veel, als het meer te veel was zou je je schuldig voelen (mijn lijn) als het minder te veel was zou je denken: "Er had misschien kon nog wat bij gekund", en lekker, maar ja, we zijn in Bourgondië. Tussendoor nog een spelletje en met Jacques van de éne Sabra naar de andere Scimitar, toch maar wat fotootjes, tot kijk Herman. Terug naar huis 80 per uur, 85 -90 -100 tenslotte 120, geen haperingkje, even doorgeduwd.... je moet blijkbaar naar Voeren om je auto goed te laten repareren. Bedankt Jacques, bedankt alle helpers, bedankt alle deelnemers. Jef Neefs En dan de foto's:
Sabra (Startpagina) |