Sabra GT4870 (27.10.2009 )Vorige pagina)

Jacques Vandevelde

OCN - 180

GT 4870

Mijnheer Louis Oet, Amerikalei Antwerpen had nog een Sabra GT staan.
Was begonnen met de restauratie (demontage dus) maar wegens gezondheidsproblemen stilgevallen.
Jacques Vandevelde heeft de auto gekocht.


Jacques Vandevelde aan het woord:

De GT kocht ik van iemand uit Antwerpen, Amerikalei in 2001.

Hij had de auto jaren eerder gekocht om te restaureren , nooit van gekomen.

De auto was volledig, de motor was stuk en lag er naast. De auto lag droog in een soort ruime bergruimte. Vele stukken in een aantal dozen. Later bij het hermonteren bleken er slechts 2 (fundamentele) stukken te ontbreken, de versnellingspook ( heb ik moeten laten maken bij een draaier) en de schakelaar van de ruitenwisser ( een speciale , alleen ook gebruikt op Jaguar XK150 , maar dus wel te vinden).

In  2002 heb ik alles gedemonteerd en de carrosserie afgenomen. Alle boutjes en stukjes in gelabelde plastic zakjes natuurlijk.

Heropbouw is pas begonnen in 2007, wegens tijdsgebrek eerder.

Het chassis is gezandstraald en is gelast waar nodig,  gemetalliseerd en behandeld met 3 lagen chassislak.

De zetels zijn herbekleed in originele kleuren en zeer nauw aansluitende stof ( origineel patroon niet meer te vinden) bij MEKO ,Tongeren.

Binnenbekleding werd in UK gekocht gebaseerd op originele patronen, maar bleek dan voor een rechtsgestuurde te zijn, dus aanpassen.

Het spuitwerk werd uitgevoerd , met “scheepsbouw” onderlaag tegen de blaasvorming, typisch voor oude GRP, door Carrosserie Mariën-Clé , Aarschot. De originele kleur werd nagemaakt en dus behouden.

Het motorblok werd gereviseerd door Leo De Rijck, Booischot. Uitboren , rectifiëren krukas, nieuwe cylinders en lagers + oliekeerringen. Versnellingsbak voorzien van nieuwe oliekeeringen.De klepzittingen werden geschikt gemaakt voor loodvrije benzine.

De chromen onderdelen werden verchroomd bij Voorspoels chromage.

De rest van het werk is eigen uitvoering.Alle originele onderdelen werden hersteld of nagezien en herbruikt. De meeste nieuwe onderdelen en rubbers werden via internet in UK, USA en zelfs Nieuw-Zeeland,  aangeschaft.

Enige wijziging met het origineel is een ventilator met ring die betere koeling geeft en op de originele plaats werd gemonteerd.

Opbouw van het naakte chassis tot “rolling chassis” in 2008.

Plaatsing carrosserie en verdere opbouw in 2009.

Een te voorzien probleem was de indienststelling vermits de wagen geen papieren meer had. Een B kenteken duidde er wel op dat de wagen van oorsprong Belgisch was geweest.

Met hulp van de technische controle in Heist op den Berg en de Politie van Aarschot kon de nummerplaat van de laatste eigenaar die de auto had ingeschreven gevonden worden en dan was keuring en inschrijving geen probleem meer.

Ik liet de technische keuring uitvoeren “voor dagelijks gebruik” en er was geen probleem.

De inschrijving vroeg ik als “oldtimer”.

De wagen is in het verkeer als oldtimer sinds september 2009 en is nu “ingereden” na zowat 2000km.

Zijn eerste lange reis zal een weekend met 3 andere Sabra’s zijn in UK, Peak district , Buxton en omgeving , begin september 2010.

Bedankt Jacques

 

 

Sabra Back Owners TOP