A_Reparaties - A_Repairs (26.05.2008 )


Probleem: A Toerenteller A_rev_counter

Nogal wat Sabra-gebruikers hebben problemen met hun toerenteller.  Meestal doen de meters de eigenaardigste dingen, standaard is een toerental-aanduiding van enkele duizenden wanneer bij stilstaande motor de koelventilator aan staat.

Quite some Sabra drivers have problems with their rev_counter.  Often the gauges do the weirdest things, the ultimate is often an indication of several thousand rpm when the engine is not running but some electric motor is.

Oorzaak hiervan is mogelijk bij U ook de volgende:
Vanaf het contact vertrekt een wit draadje naar links naar de toerenteller het kronkelt daar door een plastiek ringetje en loopt dan terug naar rechts om spanning te leveren aan het ontstekingssysteem - bobijn - onderbreker.  Omdat je daar dus een draad hebt die spanning draagt als het contactslot op staat wordt die draad al eens afgetapt om andere verbruikers aan te sluiten.
Bij het ringetje vormt de kronkel in de draad echter een spoel die veranderingen in de stroomsterkte van de draad induceert naar een ontvangerspoel in de toerenteller.  Door de hoeveelheid inductie binnen te meten krijgt de meter een idee over het toerental want de stroom over die draad wordt bij elke ontsteking even onderbroken als de onderbekercontacten opengaan.

Cause is probably the same with your car:
From the ignition switch there's a white wire running to the left (right on Sabres) to the rev_counter.  It loops through a plastic ring at the rear side of the rev_counter and runs back right and forward  (also for Sabres) to deliver electric tension to the ignition system  (coil - interruptor).
Because this wire evidently only gets current when ignition switch is "ON" it is quite popular to connect other wires to, when something doesn't work anymore, or when any other electrical "consumer" has to be connected.

Problem is that with the loop through the plastic ring, the wire forms a one-winding-coil inducing changes in current to a receptor-coil in the rev_counter.  By measuring the induction the rev_counter gets an idea off the rpm because current stops and starts again every time the points are opened and closed.
If you add a light-bulb to the wire, rpm won't change a lot, perhaps you get a little fuzzier indication as the percentage of the "switched" current is lower.
Feeding an electric motor (windscreen wipers, cooling fan, demisting fan) or even the fuel and temp gauges make the rev-counter indicating the weirdest things.
Even if the current doesn't flow through the "loop", but simply passes through the same switch (with some resistance) the rev_counter can indicate several thousand rpm while the engine is not running (by the fluctuation of the current through the white wire).

Als je op die draad een lamp aansluit is er geen probleem want de stroom door die lamp is constant.  Sluit je op die draad echter een motor aan met kooltjes dan geeft de fluctuatie van de stroom door het overschakelen van de kooltjes naar telkens de volgende collectorstrip voldoende stroomverandering en dus inductie door de spoel om de meter enkele duizenden toeren te laten aanduiden.  Die dingen dus aansluiten op een andere draad of vóór de toerelteller aftappen zodat de stroomsterkte in de draad die langs de toerenteller langsgaat enkel beïnvloedt wordt door de onderbrekingen in de onderbekercontacten.

The rev_counter is adjustable, perhaps someone before you adjusted it to indicate correctly with some other electrical consumers connected.
If you open it and reconnect all the wires (rear cover removed) you'll notice a black bakelite round thing??, half an inch diameter that pushed indication of rpm lower when turning it right and higher when turning left (logical). I'll inform you that it's quite frightening driving around whit the rev_counter hanging out of it's fitting hole, trying to turn the bakelite thing when the body of the rev_counter pushes unexpectedly the horn switch.

You could adjust - trimm the rev_counter with a stroboscope, an oscilloscope or simply by calculating the "wanted" rpm at certain speeds.
Main problem with Sabras (and all glassfiber cars) is that current seeks the easyest way to flow back and if the resistance of the ignition-wiring is higher: the current would follow the lead of another wire that's influenced by the intermittent current of an electric engine and flotates enough to indicate high revs.
Wonder how a GT owner does this kind of jobs under the dashboard, painful for me with my feet stretching on the rear hood. 

De toerenteller is regelbaar.  daartoe hoor je hem te demonteren - simpel, ik verbond nadien - aan de gedemonteerde meter voldoende draden om hem terug te laten werken, ergens een plus en een massa en de kronkel die van het contact komt.
Dat kan op zo'n manier dat je de toerenteller half uit de opening kunt laten hangen waar hij in hoort te zitten.  Zorg ervoor dat hij niet op de  toeterschakelaar hangt want als je ingespannen bezig bent en dat ding begint plots te toeteren...
Aan de achterzijde van de toerenteller heb je nu een zwart - bakelieten - cylindertje, als je de toerentaller van achteren bekijkt zit het - dacht ik links.  Het is ruim een centimeter hoog en een centimeter doormeter.  Door aan dat cylindertje te draaien kan je de stand van de naald beïnvloeden.  Heel logisch rechts geeft een lagere aanduiding, links een hogere.  Ik heb de mijne "op het gedacht" bij draaiende motor juist gezet.  Alles terug gemonteerd en dan ben ik gaan narekenen bij 120 km/u zoveel toeren en dan heb ik na enkele testritten de toerenteller "voldoende juist" gekregen.  Simpel, vraagt alleen enkele keren monteren en demonteren en telkens de kap openzetten want hoe iemand - zeker van mijn lengte en vooral andere afmetingen - onder dat dashboard geraakt zonder zijn benen op het kofferdeksel te leggen is mij vreemd.
(Jef Neefs).


Probleem: A Groot-licht-waarschuwingslampje  A_main beam indicator light

This goes for all four indicator lights (left-right and charging and main beam).
These four bulbs each fit in a tube, fitted to the rear of the gauge. The tube directs the light to the briljants in the front-side of the gauge.
As long as I have the car - sometimes - the tube of the main beam indicator light would change direction a little bit, not pointing anymore to the briljant.
So not giving a visible indication anymore.
So I had to reach under the dashboard putting the tube straight again.
Recently found out that (see pic) the metal clipses on both sides of the tubes were missing.


These clipses should hook inside the rear-side of the gauge to keep the tube straight pointing to the diamond.
Found them with www.speedycables.com .
First spent several hours trying to copy them... no use.


Probleem: Speedometer- Odometer - Kilometerteller - Calibration

Like all Sabras, my speedometer indicated way too high.  Most cars' speedometers indicate higher speeds and distances but the Sabra exaggerated nearly 20%.

No problem if you are aware of it.  Lately the hand of the speedometer wouldn't drop to zero after deceleration, it stuck to 40km/h, later 60 km/h - 80 km/h.

The speedometer became more and more useless below 90km/h. Now those are speeds where you really need the speedometer because on all roads cameras and policemen are hidden with only one (?) purpose: stealing money out of your pockets if you go a little too fast. 
Sent my speedometer to
www.speedycables.com and got it back after one month and a half as promised......PRECISE...!! 
Did a 70km trip and the biggest difference between roadbook and odometer was 100m automatically corrected at the next checkpoint.  This means...correct.  
Also checked the speedometer with my GPS....correct...100=100, 90=90, 80=80,50=50.

Problem: at speeds over 100km/h the hand of the speedometer starts waving too much.  At 110 it continuously waves from 100 to 120.  At 120 it waves too and fro from 100-130.

I'll be asking speedycables if they can arrange this too (little extra damping) next year. I'm glad with the repair, but if they can arrange all that,  they might be able to make it a little more completely perfect


Mail of bel mij als je tips, hints of kennis op dit gebied hebt... 03/236.00.84

NL-Sabra Back TOP GB-Sabra/e