A_Reparaties
- A_Repairs (26.05.2008
)
Probleem:
A Toerenteller A_rev_counter
Nogal wat
Sabra-gebruikers hebben problemen met hun toerenteller. Meestal doen de
meters de eigenaardigste dingen, standaard is een toerental-aanduiding van
enkele duizenden wanneer bij stilstaande motor de koelventilator aan staat.
Quite some Sabra drivers have problems
with their rev_counter. Often the gauges do the weirdest things, the
ultimate is often an indication of several thousand rpm when the engine is not
running but some electric motor is.
Oorzaak hiervan
is mogelijk bij U ook de volgende:
Vanaf het contact vertrekt een wit draadje naar links naar de toerenteller het
kronkelt daar door een plastiek ringetje en loopt dan terug naar rechts om
spanning te leveren aan het ontstekingssysteem - bobijn - onderbreker.
Omdat je daar dus een draad hebt die spanning draagt als het contactslot op staat
wordt die draad al eens afgetapt om andere verbruikers aan te sluiten.
Bij het ringetje vormt de kronkel in de draad echter een spoel die veranderingen
in de stroomsterkte van de draad induceert naar een ontvangerspoel in de
toerenteller. Door de hoeveelheid inductie binnen te meten krijgt de meter
een idee over het toerental want de stroom over die draad wordt bij elke
ontsteking even onderbroken als de onderbekercontacten opengaan.
Cause is probably the same with your car:
From the ignition switch there's a white wire running to the left (right on
Sabres) to the rev_counter. It loops through a plastic ring at the rear
side of the rev_counter and runs back right and forward (also for Sabres)
to deliver electric tension to the ignition system (coil - interruptor).
Because this wire evidently only gets current when ignition switch is
"ON" it is quite popular to connect other wires to, when something
doesn't work anymore, or when any other electrical "consumer" has to
be connected.
Problem is that with the loop through the
plastic ring, the wire forms a one-winding-coil inducing changes in current to a
receptor-coil in the rev_counter. By measuring the induction the
rev_counter gets an idea off the rpm because current stops and starts again
every time the points are opened and closed.
If you add a light-bulb to the wire, rpm won't change a lot, perhaps you get a
little fuzzier indication as the percentage of the "switched" current
is lower.
Feeding an electric motor (windscreen wipers, cooling fan, demisting fan) or
even the fuel and temp gauges make the rev-counter indicating the weirdest
things.
Even if the current doesn't flow through the "loop", but simply passes
through the same switch (with some resistance) the rev_counter can indicate
several thousand rpm while the engine is not running (by the fluctuation of the
current through the white wire).
Als je op die
draad een lamp aansluit is er geen probleem want de stroom door die lamp is
constant. Sluit je op die draad echter een motor aan met kooltjes dan
geeft de fluctuatie van de stroom door het overschakelen van de kooltjes naar
telkens de volgende collectorstrip voldoende stroomverandering en dus inductie
door de spoel om de meter enkele duizenden toeren te laten aanduiden. Die
dingen dus aansluiten op een andere draad of vóór de toerelteller aftappen
zodat de stroomsterkte in de draad die langs de toerenteller langsgaat enkel
beïnvloedt wordt door de onderbrekingen in de onderbekercontacten.
The rev_counter is adjustable, perhaps
someone before you adjusted it to indicate correctly with some other electrical
consumers connected.
If you open it and reconnect all the wires (rear cover removed) you'll notice a
black bakelite round thing??, half an inch diameter that pushed indication of
rpm lower when turning it right and higher when turning left (logical). I'll
inform you that it's quite frightening driving around whit the rev_counter
hanging out of it's fitting hole, trying to turn the bakelite thing when the
body of the rev_counter pushes unexpectedly the horn switch.
You could adjust - trimm the rev_counter
with a stroboscope, an oscilloscope or simply by calculating the "wanted"
rpm at certain speeds.
Main problem with Sabras (and all glassfiber cars) is that current seeks the
easyest way to flow back and if the resistance of the ignition-wiring is higher:
the current would follow the lead of another wire that's influenced by the
intermittent current of an electric engine and flotates enough to indicate high
revs.
Wonder how a GT owner does this kind of jobs under the dashboard, painful for me
with my feet stretching on the rear hood.
De toerenteller
is regelbaar. daartoe hoor je hem te demonteren - simpel, ik verbond
nadien - aan de gedemonteerde meter voldoende draden om hem terug te laten
werken, ergens een plus en een massa en de kronkel die van het contact komt.
Dat kan op zo'n manier dat je de toerenteller half uit de opening kunt laten
hangen waar hij in hoort te zitten. Zorg ervoor dat hij niet op de
toeterschakelaar hangt want als je ingespannen bezig bent en dat ding begint
plots te toeteren...
Aan de achterzijde van de toerenteller heb je nu een zwart - bakelieten -
cylindertje, als je de toerentaller van achteren bekijkt zit het - dacht ik
links. Het is ruim een centimeter hoog en een centimeter doormeter.
Door aan dat cylindertje te draaien kan je de stand van de naald
beïnvloeden. Heel logisch rechts geeft een lagere aanduiding, links een
hogere. Ik heb de mijne "op het gedacht" bij draaiende motor
juist gezet. Alles terug gemonteerd en dan ben ik gaan narekenen bij 120
km/u zoveel toeren en dan heb ik na enkele testritten de toerenteller
"voldoende juist" gekregen. Simpel, vraagt alleen enkele keren
monteren en demonteren en telkens de kap openzetten want hoe iemand - zeker van
mijn lengte en vooral andere afmetingen - onder dat dashboard geraakt zonder zijn benen
op het kofferdeksel te leggen is mij vreemd. (Jef
Neefs).
Probleem:
A Groot-licht-waarschuwingslampje A_main beam indicator light
This goes for
all four indicator lights (left-right and charging and main beam).
These four bulbs each fit in a tube, fitted to the rear of the gauge. The tube
directs the light to the briljants in the front-side of the gauge.
As long as I have the car - sometimes - the tube of the main beam
indicator light would change direction a little bit, not pointing anymore to the
briljant.
So not giving a visible indication anymore.
So I had to reach under the dashboard putting the tube straight again.
Recently found out that (see pic) the metal clipses on both sides of the tubes
were missing.
These clipses should hook inside the rear-side of the gauge to keep the tube
straight pointing to the diamond.
Found them with www.speedycables.com .
First spent several hours trying to copy them... no use.
Probleem:
Speedometer- Odometer - Kilometerteller - Calibration
Like all Sabras,
my speedometer indicated way too high. Most cars' speedometers indicate
higher speeds and distances but the Sabra exaggerated nearly 20%.
No problem if
you are aware of it. Lately the hand of the speedometer wouldn't drop to
zero after deceleration, it stuck to 40km/h, later 60 km/h - 80 km/h.
The speedometer
became more and more useless below 90km/h. Now those are speeds where you really
need the speedometer because on all roads cameras and policemen are hidden with
only one (?) purpose: stealing money out of your pockets if you go a little too
fast.
Sent my speedometer to www.speedycables.com
and got it back after one month and a half as promised......PRECISE...!!
Did a 70km trip and the biggest difference between roadbook and odometer was
100m automatically corrected at the next checkpoint. This means...correct.
Also checked the speedometer with my GPS....correct...100=100, 90=90,
80=80,50=50.
Problem: at
speeds over 100km/h the hand of the speedometer starts waving too much. At
110 it continuously waves from 100 to 120. At 120 it waves too and fro
from 100-130.
I'll be asking
speedycables if they can arrange this too (little extra damping) next year. I'm
glad with the repair, but if they can arrange all that, they might be able
to make it a little more completely perfect
Mail of bel mij als je tips, hints of kennis op dit
gebied hebt... 03/236.00.84
|