D_Reparaties
- D_Repairs (24.05.2008
)
Probleem:
D Rear Axle and propellor shaft
Bij
de Technische controle merkte men dat bij het uitoefenen van een axiale druk op
het linker-achterwiel, dat het achterwiel enkele millimeters naar binnen en naar
buiten schoof, telkens met een hoorbare klap tegen een aanslag.
Remtrommel schoof mee in- en uit, remankerplaat niet.
Reparatie:
Wiel gedemonteerd.
Wielnaaf (L2-200784-200785) gedemonteerd 4
konische moeren (L2-200786).
Trekkabel van de handrem (M2-200271) losgemaakt
aan het rempompje.
Twee vijsjes (D2-5192) losgemaakt om de
remtrommel te verwijderen.
Remleiding (M2-200566) losgenomen van rempompje
dat wel bleef zitten op de remankerplaat.
Splitpen verwijderd uit de grote kroonmoer. Bij
hermontage gebruikte ik een splitpen van +/- 3,8 mm diameter en +/- 43 mm
lengte.
Alvorens de grote kroonmoer (D2-5196) los te
vijzen tekende ik met krijt de stand af op de as en op de moer.
Grote kroonmoer losgevezen ! sleutel M 34 nodig
! met een flinke hefboom - aan het linkerwiel draait deze vijs links los.
Om te beletten dat de wielplaat ? (D2-5941) zou meedraaien - in versnelling
zetten hielp niet voldoende - monteerde
ik terug twee konische moeren (op D2-5941) en stak ik daardoorheen een ijzeren
staaf die ik omhoog liet komen tegen de steun voor de krik achteraan.
Dan pas ging de kroonbout D2-5196 los.
Grote kroonmoer losgenomen, evenals tussenring.(D2-PW1000)
na enige tikken en tractie kwam onderdeel D2-5941
los van de achteras (eerst afgetekend). Het zit op de achteras vast met
spiebanen en wordt er op gehouden door kroonmoer D2-5196.
Vier bouten - moeren met springrondellen losgenomen van de trompet (D2-4829)
UNFN400.
Daarop kwam de
remankerplaat los D2-5905-5906 tevens
kwam los de behuizing van de oliekeerring D2-3106 en de oliekeerring zelf D2-3105
De oliekeerring werd
vervangen door één die ik vond bij AKN (zie adressen):
Ringseal afdichtingen 47.63 x 69.85 x 9.52 aan
84-Fr zr BTW.
31.75 x
79.375 x 22.225 AKN-bestelnummer RMS 10 Mj 1 1/4 (+/- 1500-Fr)
Dit blijkt iets (3-4 mm??) minder breed te zijn
dan het lager dat er beter had in gezeten.
Hogergenoemd lager is het breedste dat AKN kan
leveren, bij hun weten (hun catalogus vermeldt lagers van 50 j geleden zeggen
ze) zijn er standaard geen bredere lagers gemaakt. Gezien
het lager niet beschadigd is laten we het zitten.
In de
holte tussen de lager-bevestigingsplaat en het lager monteren wij:
twee schotelveren in dezelfde richting 79.5 x 55,5 x 0.8 (van AKN)
Die schotelveren geven uitgeveerd een dikte van
2,3mm ongeveer dat maakt 1,6 - 3,1 mm.
Daarvoor (meer naar buiten) monteerde ik
(lastig) een passchijf:
PS 60 x 75 x 1 (mm)
Zo kwam ik op een opgevulde dikte van 4,1 mm
zonder spanning en 2,6 mm opgespannen.
Dat hoop ik moet voldoende geweest zijn.
Ik gebruikte geen vloeibare kit: zal blijken of
ik dat beter wel gedaan had.
Heb nog een +/- model van de pakkingen.
De as kan zonder problemen uit het differentieel
getrokken worden en er terug in geduwd.
Omgekeerde
volgorde terug gemonteerd. Remmen
ontluchten. (Jef
Neefs)
Probleem:
D Rear Axle and propellor shaft
Olielek
aan de voorzijde van het differentieel - waar de cardanas toekomt.
Zie
fig D1-D2 p D2 resp D3.
Als
je hieraan wil werken en je hebt geen brug of put zorg er dan voor dat er een
assistent in de geburen is die je gereedschap aanreikt en moed inspreekt. (Els
bijvoorbeeld)
De
bewerking staat goed omschreven in het boek.
Wel
goed opletten dat je goed aftekent hoe de coupling flange(D2-5887) aan de
cardanas (flens van de cardanas) zit.
OOK
hoe de coupling flange (met spiebanen) op de ingaande as (crown wheel pinion
shaft) zit.
OOK
ZEKER OOK de stand van de moer UNFSN800 op die crown wheel pinion shaft.
Herinner
me niet meer de maat van de splitpen.
Bij
mij zater er twee oliekeerringen in van zowat 8mm dik.
Ik
verving ze door één van AKN : RINGSEAL 34.93 x 50.8 x 12.7 A
opschriften: SC 1.375 2.000 0.500 MFC aan 93-Fr zr BTW
Het
goed aftekenen is van belang omdat de kroonmoer UNFSN800 de crown wheel pinion
shaft naar buiten kan trekken.
dus de moer moet correct in de juiste positie terugkomen, vooral tegenover de as
maar best ook tegenover de coupling flange en die dan weer tegenover de cardanas
(best).
Daarbij
komt dat je oncomfortabel ligt, dat de cardanas geneigd is van weg te rollen,
dat de handremkabel in de weg zit en dat je veel te dichtbij ligt om juist te
zien wat je doet.... Een aanrader voor mensen die geduld willen leren oefenen. (Jef
Neefs)
Mail of bel mij als je tips, hints of kennis op dit
gebied hebt... 03/236.00.84
|