D_Reparaties - D_Repairs (24.05.2008 )

Probleem: D Rear Axle and propellor shaft

Bij de Technische controle merkte men dat bij het uitoefenen van een axiale druk op het linker-achterwiel, dat het achterwiel enkele millimeters naar binnen en naar buiten schoof, telkens met een hoorbare klap tegen een aanslag.
Remtrommel schoof mee in- en uit, remankerplaat niet.
 

Reparatie: 
Wiel gedemonteerd.
 
Wielnaaf (L2-200784-200785) gedemonteerd 4 konische moeren (L2-200786). 
Trekkabel van de handrem (M2-200271) losgemaakt aan het rempompje. 
Twee vijsjes (D2-5192) losgemaakt om de remtrommel te verwijderen. 
Remleiding (M2-200566) losgenomen van rempompje dat wel bleef zitten op de remankerplaat. 
Splitpen verwijderd uit de grote kroonmoer. Bij hermontage gebruikte ik een splitpen van +/- 3,8 mm diameter en +/- 43 mm lengte. 
Alvorens de grote kroonmoer (D2-5196) los te vijzen tekende ik met krijt de stand af op de as en op de moer. 
Grote kroonmoer losgevezen ! sleutel M 34 nodig ! met een flinke hefboom - aan het linkerwiel draait deze vijs links los.  Om te beletten dat de wielplaat ? (D2-5941) zou meedraaien - in versnelling zetten hielp niet voldoende - monteerde ik terug twee konische moeren (op D2-5941) en stak ik daardoorheen een ijzeren staaf die ik omhoog liet komen tegen de steun voor de krik achteraan. 
Dan pas ging de kroonbout D2-5196 los
Grote kroonmoer losgenomen, evenals tussenring.(D2-PW1000) na enige tikken en tractie kwam onderdeel D2-5941 los van de achteras (eerst afgetekend).  Het zit op de achteras vast met spiebanen en wordt er op gehouden door kroonmoer D2-5196.
Vier bouten - moeren met springrondellen losgenomen van de trompet (D2-4829) UNFN400.
 
Daarop kwam de remankerplaat los D2-5905-5906 tevens kwam los de behuizing van de oliekeerring D2-3106 en de oliekeerring zelf D2-3105 
De oliekeerring werd vervangen door één die ik vond bij AKN (zie adressen): 
Ringseal afdichtingen 47.63 x 69.85 x 9.52 aan 84-Fr zr BTW.

31.75 x 79.375 x 22.225 AKN-bestelnummer RMS 10 Mj 1 1/4 (+/- 1500-Fr) 
Dit blijkt iets (3-4 mm??) minder breed te zijn dan het lager dat er beter had in gezeten. 
Hogergenoemd lager is het breedste dat AKN kan leveren, bij hun weten (hun catalogus vermeldt lagers van 50 j geleden zeggen ze) zijn er standaard geen bredere lagers gemaakt.
 Gezien het lager niet beschadigd is laten we het zitten. 

In de holte tussen de lager-bevestigingsplaat en het lager monteren wij: 
twee schotelveren in dezelfde richting 79.5 x 55,5 x 0.8 (van AKN)
 
Die schotelveren geven uitgeveerd een dikte van 2,3mm ongeveer dat maakt 1,6  - 3,1 mm. 
 Daarvoor (meer naar buiten) monteerde ik (lastig) een  passchijf: 
PS 60 x 75 x 1 (mm) 
Zo kwam ik op een opgevulde dikte van 4,1 mm zonder spanning en 2,6 mm opgespannen. 
Dat hoop ik moet voldoende geweest zijn. 
Ik gebruikte geen vloeibare kit: zal blijken of ik dat beter wel gedaan had. 
Heb nog een +/- model van de pakkingen. 
De as kan zonder problemen uit het differentieel getrokken worden en er terug in geduwd. 

Omgekeerde volgorde terug gemonteerd.  Remmen ontluchten.  (Jef Neefs)


Probleem: D Rear Axle and propellor shaft

Olielek aan de voorzijde van het differentieel - waar de cardanas toekomt.

Zie fig D1-D2 p D2 resp D3.

Als je hieraan wil werken en je hebt geen brug of put zorg er dan voor dat er een assistent in de geburen is die je gereedschap aanreikt en moed inspreekt. (Els bijvoorbeeld)
De bewerking staat goed omschreven in het boek.
Wel goed opletten dat je goed aftekent hoe de coupling flange(D2-5887) aan de cardanas (flens van de cardanas) zit.
OOK hoe de coupling flange (met spiebanen) op de ingaande as (crown wheel pinion shaft) zit.
OOK ZEKER OOK de stand van de moer UNFSN800 op die crown wheel pinion shaft.

Herinner me niet meer de maat van de splitpen.
Bij mij zater er twee oliekeerringen in van zowat 8mm dik.

Ik verving ze door één van AKN : RINGSEAL 34.93 x 50.8 x 12.7 A 
opschriften: SC 1.375   2.000  0.500  MFC aan 93-Fr zr BTW

Het goed aftekenen is van belang omdat de kroonmoer UNFSN800 de crown wheel pinion shaft naar buiten kan trekken.
dus de moer moet correct in de juiste positie terugkomen, vooral tegenover de as maar best ook tegenover de coupling flange en die dan weer tegenover de cardanas (best).

Daarbij komt dat je oncomfortabel ligt, dat de cardanas geneigd is van weg te rollen, dat de handremkabel in de weg zit en dat je veel te dichtbij ligt om juist te zien wat je doet.... Een aanrader voor mensen die geduld willen leren oefenen. (Jef Neefs)


Mail of bel mij als je tips, hints of kennis op dit gebied hebt... 03/236.00.84

NL-Sabra Back TOP GB-Sabra/e